11/abr/2024
Implications of clinical simulation in motivation for learning: scoping review
DOI: 10.31744/einstein_journal/2024RW0792
ABSTRACT Objective: To identify, synthesize, and analyze the scientific knowledge produced regarding the implications of using clinical simulation for undergraduate nursing or medical students’ motivation for learning. Methods: The search for articles was conducted between July 28 and August 3, 2022, on the PubMed/MEDLINE, Scopus, Web of Science, and SciELO databases. The following was used for the search: P – undergraduate students attending Nursing or Medicine courses; C – motivation for learning, and C – skills and clinical simulation laboratory. […]
Palavras-chave: Educação médica; Educação em enfermagem; Aprendizagem; Learning health system; Motivação; Treinamento por simulação
21/jul/2022
Communicating bad news in the practice of nursing: an integrative review
DOI: 10.31744/einstein_journal/2022RW6632
ABSTRACT Objective To analyze current scientific knowledge about communication of bad news by nurses. Methods This is an integrative literature review carried out by searching articles published in national and international journals indexed at SciELO, MEDLINE® (PubMed®), Scopus, Bireme and CINAHL, from 2010 to 2020, by crossing the controlled descriptors “communication”, “revelation of the truth”, and “nursing”, and the uncontrolled descriptor “bad news”. Results Ten articles with qualitative and cross-sectional design, as well as case reports were included. The analysis […]
Palavras-chave: Attitude of health personnel; Educação em enfermagem; Família; Health communication; Enfermeiras e Enfermeiros; Truth disclosure
09/set/2021
Construção e validação de cenário de simulação de transporte intra-hospitalar
DOI: 10.31744/einstein_journal/2021AO5868
RESUMO Objetivo Construir e validar o conteúdo de um cenário de simulação clínica para ensino do transporte intra-hospitalar de pacientes críticos. Métodos Estudo descritivo de construção e validação de um cenário de simulação clínica para o ensino de transporte intra-hospitalar. Foi construído um cenário fundamentado na literatura seguido da validação, por meio da técnica Delphi, por cinco especialistas, com nível de concordância de 80%. Os especialistas foram selecionados por meio da amostragem do tipo bola de neve. Foi desenvolvido um […]
Palavras-chave: Educação em enfermagem; Simulação; Transferência de pacientes
09/set/2020
Elaboração e validação de manual informativo sobre tromboembolismo venoso para leigos
DOI: 10.31744/einstein_journal/2020AO5425
RESUMO Objetivo Elaborar um manual informativo sobre prevenção de tromboembolismo venoso para população leiga e estimar evidências de validade de conteúdo e de face. Métodos Estudo metodológico realizado em três etapas. A primeira etapa foi a construção do manual; a segunda foi a validação de conteúdo com especialistas na área cardiovascular, que julgaram clareza, relevância teórica e pertinência prática, em uma escala tipo Likert de 4 pontos. Itens com índice de validade de conteúdo ≤0,75 foram revisados e reavaliados. A […]
Palavras-chave: Educação em enfermagem; Embolia pulmonar; Estudo de validação; Fatores de Risco; Tromboembolia venosa